KAIJASTUKSIA

Tämä tarina on tosi

Selvis-lehti 2/2017
Teksti: Kaija Kärkinen
Kuvat: Pietari Hatanpää

Osuipa silmiini nettiuutinen, jonka mukaan harrastajamuusikolta vaadittiin työttömyyspäivärahoja takaisin hänen julkaistuaan omakustannealbumin Spotifyssa. Tuohtuneena jaoin juttua itsekin. Pian paljastui, ettei tarina aivan noin mennyt. Mies ei ollut ihan harrastelija, eikä keikkakuvista päätellen ihan työtönkään. Toisessa yhteydessä hän kertoi itse olevansa täyspäiväinen muusikko.

Muistutanpa itseänikin: niin kirjoittajan kuin jakajankin kannattaisi tarkistaa faktat, tällaiset ”sinnepäin”-jutut kun vievät uskottavuutta myös tositarinoilta!

TOSITARINOITA olemme vuosien varrella keränneet teiltä tekijöiltä. Olemme saaneet konkreettista tietoa siitä, miten eriarvoisesti nykyinen verotuskäytäntö kohtelee tekijänoikeustuloa saavaa yrittäjää muihin yrittäjiin verrattuna. Olemme kuulleet tarinoita kannustinloukuista ja sosiaaliturvan puutteista, joihin olette törmänneet palkkatyön ja yrittäjyyden välimaastossa, vanhempainrahaa hakiessa tai sairastuessa. Tarinoiden tueksi olemme etsineet faktoja ja hyödyntäneet asiantuntijatietoa.

Teoston ja jäsenjärjestöjen yhteinen veroaloite on saanut jakamatonta kannatusta yli puoluerajojen ja päätyi myös nykyiseen hallitusohjelmaan. Nyt aloitetta vielä hieman viilataan ja ratkaisua etsitään. OKM:n asettama, Anne Brunilan luotsaama työryhmä ”Luovat alat Suomen talouden ja työllisyyden vahvistajina” esittää raportissaan:

”Teosto ja musiikin oikeudenhaltijoiden etujärjestöt selvittävät yhdessä valtiovarainministeriön ja tarvittaessa Verohallinnon kanssa edellytyksiä, jolla tekijänoikeudet voidaan siirtää tekijän yritykselle sekä siitä aiheutuvia veroseuraamuksia. Verohallinto laatii ohjeet tekijänoikeuksien siirtämiseen liittyvistä kysymyksistä tilanteessa, jossa tekijä luovuttaa tekijänoikeutensa omistamalleen yritystoimintaa harjoittavalle yritykselle.”

PARI VUOTTA sitten Elvis ry, Suomen Säveltäjät ry ja Teosto käynnistyvät yhteistyössä sosiaali- ja eläketurvan asiantuntijoiden sosiaaliturvahankkeen. Sen tuloksena julkaistaan kesäkuussa valtiosääntöoikeuden dosentti Pauli Rautiaisen ja Iiris Annalan selvitys Tekijänoikeustuloja saavien taiteilijoiden asema sosiaalivakuutuksessa.

Aihetta puidaan myös Brunilan raportissa: ”Työelämän eri roolien vaihtelevuus ei saa aiheuttaa kannustinloukkuja tai esteitä työllistymiselle. Työtä yleisesti ja luovaa työtä erityisesti tehdään laajasti tavalla, joka asettuu yrittäjyyden ja työsuhteen väliin. Tämä tekemisen muoto näyttää edelleen yleistyvän. Tästä aiheutuu luovan työn tekijälle kohtuutonta oikeudellista epävarmuutta hänen oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Lainsäätäjä ei ole onnistunut selkeyttämään tilannetta nykyisiä tekemisen malleja korjaamalla.”

VAIHTOEHTOJA sosiaaliturvan kehittämiseen löytyy: MYEL-vakuutus voisi toimia, ovathan pitkät apurahat jo nyt sen piirissä. Toisaalta, alempi tuloluokka YEL-vakuutuksen piirissä saattaisi sopia meille musiikintekijöille, samoin kuin itsensätyöllistäjille ja sivutoimisille yrittäjille, alalla kuin alalla. Ja kaikkein pienituloisimpia auttaisi perustulo.

Nyt, kun kulttuuriministeri Sampo Terho kertoo panostavansa kulttuurialan yrittäjien toimintaedellytysten ja sosiaaliturvan parantamiseen, voinemme odottaa  tärkeiden asioiden etenevän jouhevasti.

KIITOS tositarinoista, niitä kannattaa kerätä ja jakaa!

Selvis-lehti: