Popmusiikin teosvienti on musiikkiviennin tulevaisuutta

 
Julkaistu 1.12.2017

Kuinka suomalainen popin teosvienti saadaan nousuun? Music Finland sekä suomalaiset biisinkirjoittajat ja musiikkikustantajat toteuttivat syksyn 2017 aikana yhteisen hankkeen popmusiikin teosviennin kasvattamiseksi ja alan yhteistyön lisäämiseksi viennin parissa.

Popmusiikin biisivienti – siis suomalaisten laulunkirjoittajien tekemät ulkomaisten artistien levyillä julkaistut kappaleet – on musiikkiviennin kasvualue. Music Finlandin syyskuussa raportoiman selvityksen mukaan vuosi 2016 oli ennätysvuosi suomalaisten tekijöiden ulkomaisilla julkaisuilla ilmestyneiden kappaleiden suhteen: Selvitykseen saatiin tiedot yhteensä 71 julkaisusta teosvientibiisistä viime vuodelta, missä oli kasvua yli 50 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Merkittävää oli myös uusien tekijöiden vahva nousu vientikentälle: ensimmäisen kansainvälisen julkaisunsa sai 22 suomalaista kirjoittajaa. 

Esimerkkejä löytyy eri maanosista: Teemu Brunilan osittain kirjoittama ja tuottama JP Cooperin "September Song” on ollut kuluvana vuonna merkittävä listahitti Iso-Britanniassa. Saksalaisradioiden soittolistojen kärjessä on kuultu viime vuosina useampiakin suomalaiskynästä lähtöisin olevia hittejä, kuten Alman laulama sekä osittain kirjoittama Felix Jaehnin hitti ”Bonfire” sekä Alle Farbenin kappale ”Bad Ideas”, jonka kirjoittajiin lukeutuu Axel Ehnström. Myös Aasiassa on suomalaiselle osaamiselle kysyntää: pelkästään marraskuun 2017 aikana maailman myyntitilastojen ykkösenä on nähty kaksi suomalaistekijöiden musiikkia sisältävää albumia (korealaisen Twicen Twicetagram, jolle ovat kirjoittaneet Antti Hynninen ja Risto Asikainen sekä japanilaisen Arashin Untitled, jolla kuullaan Victor Sågforsin kappale).

Music Finlandin Biisiviennin visio -työpajan tulokset julkistettiin tänään Slush Musicissa Helsingin Kaapelitehtaalla. Työpajojen pohjalta luotiin biisintekijöille ja musiikkikustantajille yhteinen viennin tulevaisuuden visio ja strategia, jota toteuttamalla popmusiikin teosvienti moninkertaistuu ja ammattimaisten musiikintekijöiden ja musiikkikustantajien kenttä vahvistuu. Vision mukaan Suomi on vuonna 2021 popmusiikin solmukohta. Suomalaisten biisinkirjoittajien brändi nähdään tulevaisuudessa vahvana ja suomalainen musiikki nähdään maailman terävimmässä kärjessä.

Alalla selvästikin jaetaan näkemys siitä, miten biisivienti lähtee lentoon. Nyt, suunnitelmien tekemisen ja yksittäisten työpajojen jälkeen, vision toteuttaminen vaatii alalta jokapäiväistä sitoutumista, käytännön toimenpiteitä, fokusointia, resursseja, ja lisäksi kustantajien ääneen lausutut odotukset vientiin panostavia tekijöitä kohtaan. Yhteistyöstä kustantajien välillä ollaan puhuttu jo kymmenen vuotta, ja uskon että nyt saadaan luotua sille käytäntöjä”, kertoo musiikkikustannusyhtiö Elements Musicin toimitusjohtaja Tommi Tuomainen.

Teosvienti on Suomen musiikkialalla tunnistettu yhdeksi suurimmista kasvun mahdollisuuksista. Suomeen kerätyt tekijänoikeustulot olivat 5,3 miljoonaa euroa vuonna 2016. Music Finlandin toteuttaman Musiikkialan barometri 2016 -selvityksen mukaan lähes puolet musiikkialan ammattilaisista näkee teosviennissä olevan parhaat mahdollisuudet viennin kasvuun.

Lue Biisiviennin visio -raportti ​täältä​.

Biisiviennin visio -hanke tehtiin yhteistyössä Tekesin, Musiikkikustantajien, Teoston ja Suomen Musiikintekijöiden kanssa.